حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

داشتن استراتژی بازاریابی چه تاثیری بر موفقیت کسب و کار دارد؟

داشتن استراتژی بازاریابی یا Marketing Strategy چه تاثیری در موفقیت کسب و کارتان دارد؟ تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا بعضی از کسب و کارهای نوپا یا شرکت های تازه تاسیس و هر کسب و کار دیگه ای پس از مدتی دوام نداره و با شکست مواجه میشه؟؟ یا مثلا چرا جدیدا همه ی کسب و کارها وارد فضای رقابتی بزرگ اینترنت شدند و هر کدام سایت و یک سری تشکیلات رو به صورت آنلاین ایجاد کردند؟ اصلا چرا دیجیتال مارکتینگ؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

جواب همه ی این سوال ها در این مطلب و مقاله ای هست که مطالعه می کنید. امروزه انقدر افراد و به ویژه جوانان به دنبال کار کردن برای خودشان هستند که وارد عرصه ی کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای مختلف در زمینه های کاری مختلف می شوند.همین موضوع باعث شده است تا واژه ای تحت عنوان استارتاپ یا کسب و کارهای نوپا نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر این کره ی خاکی شکل بگیرد.

همچنین ارتباطات در بستر اینترنت و در شبکه های اجتماعی و به صورت وب یا انجمن آنقدر راحت شده است که بسیاری از این افراد تصمیم می گیرند کسب و کار نوپای خود را در این قالب یعنی دیجیتالی شکل بدهند.به همین خاطر است که به دنبال همه ی آنچه که ذکر شد واژه ای تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ معنا می یابد.خیلی از افراد هستند که بدون اینکه اصلا هدف اصلی ایجاد کسب و کار خود را بشناسند سریع یک وبسایت زده و درواقع تز درآمدزایی از این راه را برمی دارند....

اما لطفا قبل از اینکه اصلا تصمیمات این چنینی مبنی بر ایجاد تجارت الکترونیکی بگیرید لطفا مباحث مختلف دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار داده و مطالعه کنید. واژه ای تحت عنوان استراتژی بازاریابی یا Marketing Strategy در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که اگر متناسب با هر کسب و کاری پیاده سازی شود قطعا نتیجه مطلوب داشته و از شکست آن استارتاپ یا کسب و کار چه در دنیای دیجیتالی و چه در دنیای واقعی جلوگیری خواهد کرد.بنابراین پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

استراتژی بازاریابی یا Marketing Strategy چیست؟

در واقع استراتژی بازاریابی یک طرح کلی در کسب و کار برای رسیدن به مردم و تبدیل آنها به مشتری و درنهایت نگهداشتن آنان به عنوان یک مشتری وفادار است. استراتژی بازاریابی برای هر مدل کسب و کاری به شیوه های مختلفی پیاده سازی می شود و اهداف مختلفی را نیز با توجه به هدف یک مجموعه یا کسب و کار دنبال می کند.اما در این مقاله به صورت کلی به نمونه هایی از فرصت ها ، تهدیدها ، نقاط قوت استراتژی و حتی نقاط ضعف هایی که یک استراتژی ممکن است داشته باشد می پردازیم و به این موضوع اشاره خواهیم کرد که استراتژی بازاریابی شامل چه مواردی می شود. یک استراتژی بازاریابی شامل مدیریت ، برنامه ریزی ، شبکه های اجتماعی ، یکپارچگی آفلاین ، مراجل بهینه سازی ، تحلیل تغییرات و.... می شود.

استراتژی بازاریابی یا MARKETING استراتژی چیست؟
  • همکاری با رقیبان : یکی از عواملی که سبب می شود تا شما در کسب و کار خود موفق شوید همکاری با رقبا در زمینه های مختلف است.درواقع همکاری کردن با رقبا یک استراتژی بازاریابی برای بعضی کسب و کارها محسوب می شود. چرا که از این طریق علاوه بر اینکه می توانید از دانش و تخصص آنها نیز فرابگیرید و تجربه های جدیدی کسب کنید ، همکاری با رقبا موجب تعامل بیشتر با مشتریان نیز خواهد شد.
  • تولید محتوا توسط مشتریان : اینکه شما طوری وبسایت خود را طراحی کنید که کاربران و مشتریان شما بتوانند نظرات خود را پیرامون خدمات ، محصولات و محتوای شما ثبت کنند یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر می باشد زیرا در این صورت سایر افراد با مشاهده نظرات مثبت آنها علاقه مند به استفاده از محصولات شما خواهند شد. البته گاهی اوقات نیز ممکن است کامنت های افراد از نارضایتی آنان باشد که البته در این صورت به عنوان مدیریت یک مجموعه باید به نظرات آنها توجه کرده و در جهت کسب رضایت شان بکوشید تا نتیجه ی عکس از این استراتژی دریافت نکنید.
  • همکاری با افراد تاثیرگذار : ایجاد یک استارتاپ و به دنبال آن آشنا شدن با افرادی که می توانند در کسب و کار شما تاثیرگذار باشند یکی از استراتژی های بازاریابی خوب در توسعه یک کسب و کار است.
  • حل مشکلات مشتریان : یکی از استراتژی های خوب بازاریابی حل مشکلات مشتریان یا کاربران یک وبسایت است.شما می توانید با نظرسنجی از آنها یا با گفتگو و تبادل نظر ایده های خیلی خوبی برای توسعه کسب و کار خود و ارائه خدمات بهتر به آنان دریافت کنید همین عامل سبب می شود تا آنها متوجه شوند که شما به مشکلات شان و نظرات آنها اهمیت داده و برای جلب رضایت کاربران و مشتریان خود تلاش می کنید.
  • استفاده از کانالهای ارتباطی مختلف : امروزه شبکه های اجتماعی بسیار زیادی شکل گرفته اند که شما می توانید در ابتدا با فعالیت در یک یا دو تا از آنها برند و نام تجاری خود را به افراد بیشتری معرفی کنید از این رو یکی از استراتژی های بازاریابی استفاده درست از شبکه های اجتماعی می باشد. کلر مک درموت ، سردبیر ارشد مجله سلوپروفیلو در این باره می گوید:
شبکه های اجتماعی در استراتژی بازاریابی
  • داشتن رابطه دوستانه با کارمندان: یکی دیگر از عواملی که سبب می شود تا افراد بیشتری به برند شما وفادار شوند و کسب و کار شما دوام بیشتری داشته باشد رابطه مناسب و دوستانه داشتن با کارمندان است که آنها را به برند شما وفادار می کند این خود یک شیوه بازاریابی محسوب می شود و سبب می شود تا آنها نیز از این که برای مجموعه شما کار می کنند راضی باشند.
  • داستان سرایی : گاهی اوقات برند ها و یا با محتوایی روبه رو می شویم که در آن یک برند یا یک شرکت داستانی را نقل می کند و در آن از خاطره ی خوبی که در ذهن یکی از مشتریانش باقی مانده صحبت می کند تا در ذهن سایر افراد نیز تاثیر مثبتی بر جای بگذارد که این داستان ها اغلب ممکن است واقعی و گاهی اوقات نیز ممکن است ساختگی و به منظور جلب توجه کاربران و مشتریان باشد.
  • مدیریت استراتژیک : به این معنا که درک صحیحی از نقاط قوت و ضعف خود بدست آورید آنها را تحلیل کرده و به خوبی بشناسید سپس قادر خواهید بود راه حل ها و ایده های مناسبی را برای رفع آن پیاده سازی کرده و بسنجید که درنهایت منجر به موفقیت شما خواهد شد.

هر استراتژی بازاریابی نقاط قوت و نقاط ضعفی ممکن است داشته باشد.برای مثال ممکن است منابع مالی شما و بودجه ای که برای بازاریابی درنظر می گیرید محدود باشد یا با توجه به نوپا بودن کسب و کار شما نام تجاری و برندتان آنقدرها هم درمیان مردم معروف و شناخته شده نباشد این ها از نقاط ضعف یک استراتژی محسوب می شود. کسب دانش و تخصص لازم ، سود و امتیازاتی که از فروش محصولات یا ارائه خدماتتان بدست می آورید و همچنین انعطاف پذیری که یک استراتژی در ارائه خدمات یا محصولات می تواند داشته باشد همه از نقاط قوت داشتن یک استراتژی بازاریابی خوب است.همچنین در استراتژی هایی که برای بازاریابی کسب و کار خود درنظر می گیرید ممکن است با تهدید هایی نیز مواجه شوید.

برای مثال ظهور یک رقیب جدید ، بوجود آمدن نسخه های جدید تر یک محصول با آپشن های بهتر یا بیشتر ، وضع قوانین دولت جدید که موجب افزایش هزینه شود و یا رکود اقتصادی و کاهش تقاضا از تهدیدات یک استراتژی محسوب می شوند.این نکته را بدانید که با وجود همه ی اینها شما باید با زمان حال پیش بروید و نیم نگاهی نیز به آینده داشته باشید تا درصورت وجود تهدیدات این چنینی به راحتی بتوانید با ایده های از پیش درنظر گرفته شده با آن مقابله کنید درنهایت این نکته را هم بدانید که نوع رفتار ما در بازار به استراتژی بازاریابی ما مربوط است پس اگر با شکست مواجه شدید حتما استراتژی مناسبی نداشتید.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات